Egyesületünk idén is indít kezdõ vitorlázórepülõ és motoros vitorlázórepülõ tanfolyamot. Az elméleti oktatásokat Székesfehérváron, illetve a börgöndi repülõtéren tartjuk. A gyakorlati repülést Börgöndön, a tavasszal kezdhetik meg a növendékek.
De nézzük részletesen mibõl is áll a növendékek kiképzése:
1. A gyakorlati repülés megkezdésének feltétele az érvényes orvosi alkalmasság. A vizsgálatra a jelenleg Pápán, Balatonföldvár-Köröshegyen vagy Budapesten mûködõ repülõ orvosi bizottságoknál lehet jelentkezni.
2. A gyakorlati repülés megkezdésének további feltétele a betöltött 15. év. Egyedül repülés feltétele betöltött 16. év és SPL (növendék szakszolgálati engedély) megléte, a szakszolgálati engedély (PPL) megszerzésének feltétele betöltött 17. év.
Az elméleti kiképzés elsõ része a vitorlázórepülõ és a motoros vitorlázórepülõ növendékek esetében párhuzamosan történik, majd az oktatás harmadik hónapjától a növendékek már a választott kategória sajátosságaival ismerkednek meg. A két kategória gyakorlati kiképzése egymástól függetlenül történik az alábbiak szerint:
Kezdõ vitorlázórepülõk oktatása
A növendékek a ca. négyhónapos hónapos elméleti oktatáson megtanulják a vitorlázórepülés elméleti alapjait, elsajátítják a gyakorlati repülés megkezdéséhez szükséges aerodinamikai, szilárdságtani, mûszertani, szerkezettani és mûszaki, valamint típusismereti alapismereteket. Az elméleti képzés utolsó szakaszában a növendékem a repülõtéren megismerkednek a kezdõkiképzéshez használt Ka-7-es típusú vitorlázó repülõgéppel és vitorlázórepülõ üzem sajátosságaival.
A gyakorlati repülés megkezdése az elméleti oktatás I. évfolyam I. szakaszának anyagából tett sikeres vizsga után kezdõdhet meg. A kiképzést vontatásos üzemû rendszerben végezzük a hétvégi üzemnapokon, illetve a nyári táborokban hétköznap is. A kiképzés elsõ szakasza az úgynevezett B vizsga megszerzésével zárul, ami alatt a növendék elsajátítja a vitorlázó repülõgép vezetésének alapjait. Majd az ellenõrzõrepüléseket követõen 5 egyedül repült iskolakör után a B vizsga jelvény viselésére jogosult. A kiképzés ezen szakaszának díja: ca 170.000 Ft, amely három részletben fizethetõ.
A képzés következõ szakaszaiban további gyakorlati feladatok mellett a növendékek elméleti ismereteit is folyamatosan bõvítjük. A B vizsga megszerzése után, ca 25 felszállásból álló kiképzési részben 10 önállóan végre hajtott iskolakört követõen a körözõ majd a termikrepüléssel ismerkednek a növendékek. A szakasz lezárásaként a leoldást követõen minimum 10 perces repülést kell végrehajtani, ami egyben a C vizsga megszerzését is jelenti. A kiképzés ezen szakaszának díja ca 90.000 Ft, ami a repüléseket követõen havonta fizetendõ.
Ezt követõen idõtartam repülések következnek, amely során a termikrepülés, és általában a repülési késség magasabb szintû elsajátítása és a késõbbi távrepüléshez szükséges navigációs alapismeretek megszerzése a legfontosabb cél. A szakasz az egy felszállásból repült minimum 5 órás idõtartam repüléssel, 1000 méteres tiszta magasságrepüléssel és minimum 50 kilométeres távrepüléssel zárul. Ezt követõen a növendék jogosult a nemzetközi ezüstkoszorús jelvény viselésére – D vizsga.
A repülés is folyamatos tanulásból, újabb és újabb elméleti és gyakorlati ismeretek megszerzésébõl áll. A szakszolgálati engedéllyel rendelkezõ vitorlázórepülõ pilóták egyre nagyobb távolságú és magasságú repülésekkel megszerezhetik az arany, majd a gyémántkoszorús minõsítést. Egyre több vitorlázórepülõ típusra szerethetnek jogosítást és attól függõen, hogy vitorlázórepülés melyik ága iránt érdeklõdik, léphet elõre a távrepülés majd a versenyrepülés, a vitorlázó mûrepülés esetleg a motoros vitorlázórepülés felé.
Kezdõ motoros vitorlázórepülõk oktatása
A Movit növendékek elméleti oktatásának egy része az I. évfolyamos vitorlázórepülõ növendékek elméleti képzésével párhuzamosan történik, hiszen a két kategória elméleti alapjai megegyeznek. A közel négyhónapos elméleti képzés utolsó harmadában a növendékek elsajátítják a motoros repüléshez szükséges elméleti ismereteket is, mint például motortan, meteorológia, navigáció. Sikeres elméleti vizsga után „Növendék Pilóta Szakszolgálati Engedély”-t kap.
A gyakorlati kiképzés az egyesület SF25C Motorfalke típusú repülõgépével, az elméleti oktatással párhuzamosan történik, azonban az egyedül repülés feltétele a korábban már említett SPL megléte. A repüléseket a kiképzésre vonatkozó tematika alapján, egymásra építve a kiképzés elsõ szakaszában oktatóval, majd az egyedül repülést követõen a feladattól függõen egyedül vagy oktatóval hajtják végre a növendékek. A 45 óra repülésbõl álló gyakorlati képzés végén a növendék egy vizsgarepülésen ad számot a megszerzett ismereteibõl.
Sikeres gyakorlati vizsga után a növendékek Movit szakszolgálati engedélyt kapnak. A szakszolgálati engedéllyel (PPL), immár Movit pilótaként lehetõsége lesz további Movit típusokra szóló jogosítások megszerzésére, útvonalrepülésekre vagy éppen álló motorral végrehajtott termikrepülésekre.
A vitorlázórepüléssel ellentétben a motoros vitorlázórepülõvel történõ repülések végrehajtásához akár két fõ is elegendõ. Ez igaz a kiképzés idõszakára is, így lehetõség van a növendék igényének megfelelõen hétköznapi repülésekre is. Amikor a vitorlázórepülõ szezon véget ér, jó idõ esetén ezt követõen is lehetõség van repülésre motoros vitorlázó repülõgéppel.
Amennyiben érdeklõdik kezdõkiképzésünk iránt vagy szeretné kipróbálni a repülést vitorlázó repülõgépen vagy motoros vitorlázó repülõgépen, kérem keressen az alábbi elérhetõségeken:
Józsa Dávid
Email:
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.