Talán már idén megtehetik azokat a lépéseket, amelyek révén egyszer majd a múltba vesznek a börgöndi repülőtéren ma tapasztalható áldatlan állapotok.
Még az esztendő első felében született egy kormánydöntés, amely március 3-án jelent meg a Magyar Közlönyben. Annak értelmében a kormány egyetértett az Alba Airport nemzetközi kereskedelmi repülőtérré való fejlesztésével, felkérte az innovációért és technológiáért felelős minisztert, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert és a miniszterelnök kabinetfőnökét, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság bevonásával készítsen előterjesztést a cél megvalósításához szükséges intézkedésekről. Ennek határideje április 30-a volt.
A repülőteret üzemeltető Albatrosz Repülő Egyesület elnöke, Szilády Dezső azonnal üdvözölte a döntést, ahogyan tegnap kedvezőnek ítélte azt a fejleményt is, hogy rövidesen komoly összegek érkeznek már a konkrét megvalósítás érdekében.
– Mire és mennyi pénzt lehet elkölteni?
– Az elkészült tanulmányok tükrében a kormány 750 millió forintot folyósít a támogató okiratban leírtak szerint Székesfehérvárnak, ebből az összegből kell megkezdeni a repülőtér fejlesztését. A feladat most a további tervezés, a közbeszerzések lebonyolítása, aztán amikor ezek megtörténnek, az anyagok visszakerülnek a kormány asztalára. Ha a következő döntés is pozitív lesz, az már a konkrét fejlesztés finanszírozását jelenti majd. Szerintem már ez a mostani is egy fontos lépés.
– Mikor kezdődhet meg a tervezési folyamat?
– Valószínűnek tartom, hogy a folyósítás két részletben történik meg, véleményem szerint az első részlet még idén megérkezik, és el lehet kezdeni a feladatok megoldását.
– Nem nulláról kell kezdeni ezt a munkát, hiszen nagyon sok terv már asztalon van. Jól tudom?
– Létezik egy üzleti terv, amely a Modern Városok Programjának lett a része. Ez azonban nem egy nagy, nemzetközi kereskedelmi repülőtérről szól, hanem egy sport, illetve és kisméretű, üzleti célú légijárművek fogadására alkalmas leszállópálya építését célozza meg. Reményeink szerint ennek az elképzelésnek a további, részletes kidolgozására, tervezésére kerülne most sor. Ez a repülőtér egy betonos, éjszakai megvilágítással bíró futópályával rendelkezne, de jóval kisebb lenne, mint ami a tavaszi bejelentésben szerepelt.
– Nincs is már az elképzelések között sem a nagyméretű repülőtér?
– A repülőegyesület, mint üzemeltető, valamint a város azt az elképzelést támogatja, amely a Modern Városok Programjában is szerepel.
– Érkezik egy másik összeg is. Az miért jön és annak mi lesz a sorsa?
– Az a 375,5 millió forint a repülőtér déli részének a megvásárlására, annak ellentételezésére kapja a város. Ezt tehát Fehérvár már megelőlegezte, azaz a vásárlás megtörtént, a kormány most fizette ki a vételárat. Amikor átadtuk Cser-Palkovics András polgármester úrnak a 2314 aláírást tartalmazó ívet, abban a repülőtér infrastruktúrájának a fejlesztését támogatták azok, akik kézjegyükkel látták el a papírt. Ma már csak napi harcok árán vagyunk képesek üzemeltetni a repteret, annyira leromlott a létesítmény állaga. Az aláírások átadása óta bírunk egy ígérettel, amely szerint ezt az összeget az infrastruktúra javítására, a közösségi épület felújítására és egy hangár építésére fordíthatjuk. Ezekkel a fejlesztésekkel a repülőtér üzembiztonságát addig fent lehet tartani, amíg az állami beruházás megtörténik. Hiszen az összes közmű, az út, a futópálya tervezése jó pár évet igénybe vehet, de addig már a jelenlegi állapotok mellett nem üzemeltethető a repülőtér. Bízunk abban, hogy ez a fejlesztés még idén elkezdődhet: legalább a tervezés és a kiviteli engedélyezés szintjén, s aztán jövőre megindulhat a fizikai megvalósítás.
T.T. (FMH)