„Egy kilométer autópálya nem vezet sehová, ennyi leszállópálya a világgal köt össze!”
Szilády Dezső, a repteret üzemeltető Albatrosz Repülő Egyesület elnöke az elmúlt években sokat ismételgette ezt a mondást, s most ez a makacsság és a helyi repülésért és repülős hagyományokért 25 éve tevékenykedők munkája végre kézzelfogható eredménnyel jár. Ezen a héten ugyanis – immár érvényes hatósági engedélyek birtokában –, begördülhetnek a régen várt földmunkagépek a repülőtérre és elkezdődhet az egyesület saját beruházása, amely a „nagy” állami beruházással kiegészülve és folytatódva, annak végén korszerű, minden reális igényt kielégítő sport és üzleti célú légikikötő létesülhet a megyeszékhely szomszédságában. A héten kezdődő munka révén épülő hangárok és közösségi terek arra is alkalmassá teszik a repteret, hogy polgári és katonai pilóták előképzését végezzék el.
A reptéren annyira leromlott az infrastruktúra, hogy az már tarthatatlan állapotokat eredményezett, még aláírásgyűjtés is történt a változásért. Amelynek az ideje most valóban eljött.
Ezért az Albatrosz Repülő Egyesület saját beruházásaként először egy acélszerkezetű sportrepülő hangár építését kezdik el már a napokban, mert a légijárművek tárolását már eddig sem tudták rendesen megoldani, de például méltó körülmények között folytathatják a Nemere-projektet is, amellyel egy legendás, fehérvári gyártású vitorlázógépet, a berlini olimpia „hősét” építik újjá. Az első új hangár befejezését eredetileg augusztusra tervezték, de az engedélyek késése miatt ez a határidő lehet, nem lesz tartható. A hangár mellé a fehérvári önkormányzat támogatásával épül egy közösségi épület, amely sokrétű és kombinálható funkciót tölt majd be.
Ebben az épületben kap helyet a repülő egyesület irodai adminisztrációs tevékenységéhez kapcsolódó tárgyalóterem, az irattár és a szerverszoba, egy iroda, az emeleten pedig különböző kategóriájú szálláshelyek is lesznek. Az oktatás igényeit két terem szolgálja majd ki, a nagyterembe éttermet és kávézót terveznek. A közösségi épület egyébként a két új hangár között helyezkedik majd el, mert egy második hangár építése – ismét az egyesület saját beruházásaként – is a tervekben szerepel.
A most induló fejlesztés a későbbiekben minden valós remény szerint a „nagy” állami beruházással folytatódik. A kormány ugyanis a Modern Városok Program keretein belül eddig 750 millió forintot biztosított az engedélyeztetési és kiviteli tervekhez, és mire azok alapján minden elkészül, a reptéren 10-15 milliárd forintos beruházás valósul meg, bár ez az összeg várhatóan több lesz, mire átvágják a szalagot. Két ütemben kerül tehát sor a fejlesztésekre, a második ütem befejezésével már üzleti célú repülőgépek fogadására is alkalmas lesz Börgönd. Ez a teljes régió gazdasága szempontjából nagy előrelépést jelent majd. A teljes megvalósítási folyamat biztosan több évet kell, hogy igénybe vegyen, a folyamatos üzemeltetés kívánalmai miatt az infrastrukturális fejlesztés megindulása nem várhatott tovább.
A repülősök abban bíznak, hogy a napokban kezdődött építkezés szeptemberre olyan fázisába jut, hogy megrendezhetik a hagyományos légiparádét: emlékezetes, hogy tavaly az egész országban csak Börgöndön tudtak (mertek) ilyet megvalósítani, dacolva a járvány okozta nehézségekkel. De az újabb repülőnapig még sok változásnak kell elkövetkeznie a helyszínen.