Ónodi Béla (életutak)
Itthon a fekete sereg
Kora este van, kint szakad az eső, felszállásra készülünk. Ónodi Béla ahogy illik, magára öltötte MALÉV- tiszti egyenruháját, és beült a kormány mögé. Egy belvárosi lakás 7. emeleti szobájában vagyunk, s az úti célunk az írországi Shannon, ahol 2012. február 3-án leszállt a MALÉV 22 repülőgépből álló flottája, a fekete sereg.
Tizenegyezer méteren repülünk, a Budapest-Shannon közötti távolságot 3 óra 10 perc alatt tesszük meg. Mint önkéntes légiutas kísérő Bélával ketten vagyunk a fedélzeten, egy pohár borral kínálom a nyugdíjas pilótát, ám elhárítja, s közli velem: igaz, hogy a virtuális MALÉV flotta tagjaként csak egy számítógépes szimulátorral repülünk, de itt is kőkemény szabályok léteznek, s mindennek szigorú következménye van. Szóval a pia nuku, mint egykor a való életben – szögezi le, miközben balra dönti a gépet. Merre kanyarodunk? – kérdezem, mire felhorkan: Kanyarodik ám a villamos, a repülőgép az fordul! És elkezd mesélni gyermekkori szerelméről, a repülés imádatáról.
Arról, hogy Debrecenben a szovjet repülőtér szomszédságában laktak szüleivel, s ott figyelte naponta a légi járműveket. Már középiskolás volt, amikor 1971-ben két barátjával elszöktek Nyíregyházára, annyira szerettek volna repülni. Ott viszont kiderült, pont akkor egy öthetes vitorlásképző nyári tábor kezdődik. Orvosi igazolás és szülői engedély kellett hozzá. Az orvosival nem volt gond, Nyíregyházán még aznap megcsinálták, a szülői aláírást hamisították, így nem volt már akadálya a hőn áhított repülésnek, még ha csak vitorlázó gép is volt. De ha egy üzlet beindul: Béla az újabb orvosi vizsgálaton is megfelelt, így már 17 évesen elkezdett megismerkedni a motoros repülőgépek világával, amely feltétele volt annak, hogy később hivatásos pilóta legyen a honvédségnél. Fel is vették a Killián György Repülő Műszaki Főiskolára, bár a kecskeméti repülő orvosi vizsgálat roppan szigorú volt, jellemző, a 17 fős csoportból egyedül Béla felelt meg a követelményeknek.
Közben felém fordul, miközben a szimulátoron átadja az irányítást a robotpilótának, majd nevetve folytatja a nosztalgiázást: Még nem érettségiztem le, de a főiskoláról már megjött az értesítés, hogy felvettek. Egy évig itthon, majd két és fél évig Szovjetunióban, Frunzéban, a kirgizek fővárosában tanult, oroszul. Aztán 1977. január elején Ónodi hadnagy bevonult Szentkirályszabadjára, ahol MI-8-as helikopter másodpilótaként kezdődött el katonai pályafutása. Ám arra azért ő sem számított, hogy az első évben mindössze 14 és fél órát repülhet, csak ennyi jutott. Le akart szerelni, de a törvény miatt nem lehetett. Aztán kapott egy lehetőséget, így került 1980 decemberében Börgöndre, ahol Kamov pilóta lett belőle, s 1987-igott szolgált, majd családi okok miatt végül leszerelt. Feleségének, a Frunzéban megismert Galinának a Videotonos ismerőse ajánlotta be a MALÉV-hez, ahol a főpilóta fogadta. Két kitétele volt: meg kell tanulni angolul, és fejtetőre kell állítani a gépet, magyarán megfelelő tudás kell a merevszárnyú géphez.
Évekig tartott, közben Uljanovszkban kiképezték a Tu-134-es vezetésére, amellyel aztán később 300 órát repült a MALÉV kötelékében. Többet nem, mert egy orvosi vizsgálaton kiderült a koszorúér-elzáródás, a szívritmus zavar, így nem kerülhette el a műtétet, a végleges leszerelést. De akkor már rendelkezett szimulátorral, s most ez tölti ki mindennapjait. Például a MALÉV virtuális társaságnál, ahova kemény vizsga után lehetett bekerülni az 1990-es évek közepén. A virtuális légitársaság komolyságát jelzi, hogy az igazi MALÉV hozzájárult a név- és a logó használatához, engedélyezte a menetrend, a járatok, a géptípusok virtuális repülését.
Ónodi Béla kivívta magának a tiszteletet, hiszen összesen 16 ezer regisztrált szimulátoros repülésnél tart, s ebből több mint 12 ezret a MALÉV kötelékében ért el. Két hónapja ki is nevezték repülés oktatónak. A közel 200 tagot aztán nagyon megrendítette 2012-ben a társaság hirtelen, drasztikus megszűnése. Béla a mai napig nem felejti el azt a napot, amikor február 3-án a Budapest-Shannon távolságon felállt a légi híd, s a MALÉV gépei a fekete sereg 10 perces felszállásokkal elrepültek Írországba, a lízing cég parancsa szerint. Fájdalom, az igazi légitársaság megszűnt, de a virtuális igen aktívan működik.
Miközben Shannon térségéhez közeledünk, a virtuális irányítók sorra bejelentkeznek Európa különböző repülőtereiről, s jó utat kívánnak az általuk jól ismert Bélának. Aki a robotpilótától átveszi a gép vezetését, s a kedvemért Budapestig már ki sem adja kezéből a kormányt. Február 16-án, Vasárnap megismételjük a korábbi huszárcsínyünket – mondja már valahol Európa közepén. Virtuálisan dacból, hogy megmutassuk, a MALÉV igen is él, 2012 kora nyarán Shannonból egyszer már hazahoztuk a 22 gépet. Most újra erre készülünk. A MALÉV hívónevet használva kivisszük, majd azonnal haza is hozzuk a flottát. És tudja, ahogy ez két éve is történt, úgy most is mindenki szimpatizál majd velünk a légtérben. Mert a MALÉV még most is fogalom ebben a szakmában.
Matók János
FEJÉR MEGYEI HÍRLAP 2014. február 15.