Bekötött légcellás képzés
Bekötött légcellás képzés
Egyik legelterjedtebb képzési program. A körkupolás ejtõernyõvel történõ képzéstõl eltérõen, a képzés légcellés ejtõernyõvel történik, így a tanulónak nem kell külön átképzésben részesülnie. A követelményeket a tanuló - I-X. szintre lebontva - fokozatosan sajátítja el, minimum 22 ejtõernyõs ugrás végrehajtása közben.
Az elsõ ugrások bekötõköteles felszereléssel (újabban a bekötõkötél helyett az oktató általi kézi nyitással) kerülnek végrehajtásra, melynek lényege, hogy 1000 méteres magasságból kiugorva a légijármûhöz csatlakoztatott bekötõkötél (illetve az oktató), "automatikusan" megindítja az ejtõernyõ nyílási folyamatát. A program bekötött részének befejezése után, a tanuló fokozatosan, mindig több késleltetési idõvel, egyre nagyobb magasságból, immár önálló nyitással szabadesõ ugrásokat hajt végre. A program második szakaszában a tanuló, tapasztalat növekedésével, fokozatosan terhelve, újabb testrepülési gyakorlatokat sajátít el.
A tanuló a legmodernebb siklóejtõernyõvel ellátott, biztosítókészülékkel felszerelt, háton - a fõ- és tartalék-ejtõernyõ is a háton elhelyezett tokban - található tandemredszerû ejtõernyõvel kerül kiképzésre.
A program kezdeti szakaszában a képzést végzõ oktatók, - alapos elméleti és gyakorlati felkészítés után - a tanuló tevékenységét a légijármûbõl, vagy a célterületrõl kísérik figyelemmel.
A képzés során teljesítendõ feladatok lényeges összefoglalása:
I. szint: minimum 2 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 1000 méter magasságból, bekötött rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre, majd a nyitott ejtõernyõvel gyakorolja a helyes irányítási és ereszkedési manõvereket.
II. szint: minimum 4 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 1000 méter magasságból, bekötött rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, az ejtõernyõ nyílásáig imitálja a kioldó meghúzását. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
III. szint: minimum 1 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 1000 méter magasságból, 5 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, a megfelelõ testhelyzetben, önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
IV. szint: minimum 2 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 1200-1400 méter magasságból, 7 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerõ ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben gyakorolja a megfelelõ zuhanó testhelyzetet, majd önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
V. szint: minimum 2 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 1200-1400 méter magasságból, 7 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben gyakorolja a megfelelõ zuhanó testhelyzetet, majd önállóan nyitja az ejtõernyot. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
VI. szint: minimum 2 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 1500 méter magasságból, 15-17 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben gyakorolja a megfelelõ zuhanó testhelyzetet, majd önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
VII. szint: minimum 2 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 1500 méter magasságból, 15-20 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben csúsztató testhelyzetet gyakorol, majd önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
VIII. szint: minimum 2 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 2000 méter magasságból, 25-30 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben váltva jobb- és baloldalra egy 360-os fordulót, majd hátra szaltót hajt végre, majd önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
IX. szint: minimum 2 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 2500-3000 méter magasságból, 35-45 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben váltva jobb- és baloldalra egy 360-os fordulót, majd hátra szaltót hajt végre. Ezt követõen a megadott irányba csúsztat, majd önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
X. szint: minimum 2 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 2500-3000 méter magasságból, 35-45 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben váltva jobb- és baloldalra, váltott irányba csúsztat, majd önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manovereket gyakorol.
Vizsgaugrás: minimum 1 db ejtõernyõs ugrás
A képzés szabályaiban rögzítve van, hogy ha a tanuló 30 napnál többet, de 60 napnál kevesebbet hagyott ki, úgy az utolsó befejezett szintet ismételni-e kell. Ha 60 napnál többet, de 180 napnál kevesebbet hagyott ki, úgy ha a III. szinten túljutott, akkor a III. színtol, ha nem jutott el odáig, úgy az I. szinttõl kell ismételni-e.
180 napnál többet kihagyott tanuló esetén az egész képzést újra kell ismételni.