Álmokat rajzoltak a tiszta égre

2018.09.10. 11:30

Székesfehérvár továbbra is fenntartja a repülőtér fejlesztésére irányuló terveit

Huszonharmadik alkalommal rendezett repülőnapot az Albatrosz Repülő Egyesület: ennyi év már önmagában is hagyományt teremt.

Tihanyi Tamás

A Nemere-projekt végén újra felszállhat a legendás repülőgép pontos mása

Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Igen, az idei már valóban a huszonharmadik légiparádéjuk volt a székesfehérvári repülősöknek, akik tudják, hogy amit művelnek, egyben tisztelgés is az ősök és a hősök előtt, akik annak idején megteremtették, majd az elveszített világháború után újrateremtették a repülést a koronázóvárosban. A kezdeti évekre egyebek mellett egy sátorban figyelmeztették az utókort: 80 évvel Rotter Lajos világrekord repülését követően a Régi Vitorlázórepülő Sport Alapítvány és az Albatrosz Repülő Egyesület nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy újra megépíti a legismertebb magyar vitorlázógép, a Nemere repülőképes példányát. A projekt jövőre várhatja a sikeres zárást.

Egymást követték a felszállások

A vasárnapi repülőünnepet az esemény fővédnöke, Németh Szilárd honvédelmi államtitkár levélben üdvözölte, s elismerését fejezte ki azoknak, akik életben tartják a repülést Székesfehérváron, akik évről évre megszervezik azt a légiparádét, amely a megye talán legtöbb érdeklődőt vonzó rendezvénye. A politikus hangsúlyozta, hogy a tevékenység a honvédelmi nevelés és a toborzás miatt is fontos. Kár, hogy a honvédség az utolsó pillanatban végül lemondta a Gripenek és az új Airbus repülését, hiszen semmi sem hat jobban az ifjú szívekre, mint egy negyedik generációs harci gép látványa, a dübörgés a vibráló levegőben.

A Nemere-projekt végén újra felszállhat a legendás repülőgép pontos mása
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Cser-Palkovics András pol­gár­mester ugyancsak az elismerés hangján szólt a látogatókhoz és a szervezőkhöz, s kijelentette: a város fenntartja a repülőtér fejlesztésére irányuló terveit, s bízik abban, hogy az elképzelések elnyerik a kormány támogatását, és akkor rövidesen örömteli bejelentéssel szolgálhat.

Nincs megfelelő leszállópálya

A településvezetőhöz csatlakozott szavaival Viza Attila önkormányzati képviselő, egykori ejtőernyős, aki kiemelte, hogy a Modern Városok Programjában szereplő reptérfejlesztési tervek készen vannak, minden érintett elvégezte a rá kiszabott feladatot. A kedvező döntésre azért is van nagy szükség, mert ma az egyetlen komolyabb infrastrukturális elmaradás éppen az, hogy nincs megfelelő leszállópálya az egyébként folyamatosan fejlődő koronázó város közelében.

Nem repülő és nem helikopter, de mégis mindkettő: az autogiro
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Szilády Dezső, az Albatrosz Repülő Egyesület elnöke tudja csak igazán, mennyi munka rejlik egy ilyen esemény megszervezése mögött. A hónapokig tartó egyeztetés és még az utolsó pillanatokban is eléjük gördülő akadályok elhárítása bizony kikezdi az egyébként önuralmukról híres légjáró emberek nyugalmát is. Az ég azonban kedvezett, vakító napsütésben figyelhették a bemutatókat a nézők, így elmondható, hogy odafent a legfontosabb támogató a szervezők mellé állt.

Ejtőernyős legendák

A programot az L–29-es Delfin érkezése nyitotta meg (majd zárta), az egykori kiképzőgép most már magyar jelzéssel repül. De aznap nem csak a levegő, a föld, a leszállópálya is megtelt látnivalókkal. Miközben a standokat és a csoportokba5 verődött érdeklődőket kerülgettem, lépten-nyomon ismerősökbe és barátokba botlottam. Olyanokba, akik nélkül nem lehet repülésről beszélni Székesfehérváron. Józsa Dávid vitorlázórepülő még percekkel saját bemutatója előtt is azon dolgozott, hogy minden rendben legyen a rendezvényen. Pula József, az ejtőernyős szakosztály vezetője a kupolás amerikai ejtőernyővel a hátán vett részt az első eligazításon: ők a katonákkal ugrottak együtt. Mészárovics György már az élő ejtőernyős legendák közé tartozik, hiszen tegnapig 16 ezer 7 (!) alkalommal ért épségben földet.

A hagyományőrzők korhű egyenruhái időutazásra ösztökéltek
Fotó: Tihanyi Tamás / Fejér Megyei Hírlap

De nem lehet mindenkit név szerint említeni, hiszen nem kevés azoknak a száma, akik életük értelmének tekintik mindazt, ami egy repülőtéren megtörténhet. Azok száma, akik szíve hevesebben kezd dobogni a másoknak büdös kerozinszagtól, a másokat idegesítő légcsavarszéltől, a másokat zavaró rotorzajtól.

Tisztelegtek a múlt nagyjai előtt

Börgöndön mindig cél volt, hogy azok is kipróbálhassák a repülést, akik azt valamilyen ok miatt korábban nem tették meg. Egy sor légijárműre lehetett jegyet váltani, s egymást követték a felszállások. A rendezők külön ügyeltek arra is, hogy oldtimer gépek bemutatásával tisztelegjenek a múlt nagyjai előtt. Így láthatták az érdeklődők például a Cimborát, a Super Futárt vagy a második világháborús veterán Po–2-est, a Dakota-rokon Li–2-est, vagy a futárgép Storchot. A Blériot XI. földi bemutatója egy olyan kort idézett, amikor a repüléshez nem csak bátorság, hanem már-már őrültség kellett. És természetesen eljött Veres Zoltán Európa-bajnok műrepülő pilóta is, a börgöndi repülőnapok állandó résztvevője, a székesfehérvári repülősök régi barátja.

 

Újabb év telt el tehát, a huszonharmadik. A reptér estére elcsendesedett, csak a sátrakat bontó, a gépeket ápoló albatroszosok beszélgetése hallatszott még. Ők ismét megtették a magukét. Áldozat ez, vagy tisztelgés? Szenvedély, vagy kötelességtudat? Azt hiszem, mindegy is. Repülés.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!