A két Mi-1-es érkezése után pár héttel ismét újabb repülõgéppel gazdagodott az Albatrosz Repülõ Egyesület Repüléstörténeti Gyûjteménye. „Legújabb” repülõgépünk, a HA-5376-os lajstromjelû R-26 Góbé idõsebb Rubik Ernõ tervei alapján 1965-ben készült Esztergomban. A típus Gébics és az R-25 Mokány után a harmadik volt a hazai tervezésû Rubik Ernõ nevéhez fûzõdõ teljesen fémépítésû repülõgépek sorában.
Az elsõ prototípus 1960-ban repült elõször, a törzs elsõ részét hullámosított fémborítás fedte, fékszárnyként a Gébicsen már kipróbált denevérszárnyakat alkalmazták. A második prototípus egy évvel késõbb, 1961-ben emelkedett elõször a levegõbe. Ez példány már magán viselte a késõbbi szériagép fõbb jeleit. A denevérszárny féklapok helyett már a szárnyban elhelyezett, DFS rendszerû féklapokkal volt felszerelve, a vezérsíkok fémborításúak voltak, de a kormányfelületen vászonborítással találkozhatunk. Hazánk talán legismertebb vitorlázó repülõgépünk sorozatgyártása 1963-ban kezdõdött el Esztergomban. A típus teljen fémépítésû, egy fõtartós, torziós orrborítású szárnnyal, félhéjszerkezetû törzzsel készült, melyeket részben vászonborítással láttak el. Az elsõ sorozatot, több mint 100 darabot, a 1960-as évek közepéig gyártották (HA-53.. és HA-54.. lajstromsor). A 80-as évek elején ismét felmerült az igény a jó repülési tulajdonságokkal rendelkezõ típus iránt. 1982-ben el is kezdõdött típus új sorozatának gyártása. A HA-55-ös lajstromsorba kerülõ gépek R-26SU jelzéssel a szombathelyi AFIT üzemben készültek.
A Góbénak amellett, hogy a repülés történeti gyûjtemény elsõ vitorlázó repülõgépe, a vitorlázórepülõ szakosztályban is fontos szerepet szántunk. A vitorlázó repülõ szimulátor ülése eddig egy szék volt. Ezen szerettünk volna változatni, amikor elkezdtünk keresni a megoldást, mellyel a szimulátort valósághû környezetben tudjuk mûködtetni. A repülõgépen mindent eredeti állapotában hagytunk, csupán az elsõ botkormányt helyettesítettük joystick-kal. Még a lábpedál is eredeti, a kormánymozdulatok továbbítását itt a hátsó ülés mögé beépítésre került számítógép perifériája és az oldalkorány tolórúd összeköttetésével oldotta meg Totya (született Tóth János). A lejárt üzemidejû gép új szerepkörében 2008. szeptember 7-én szerepelt elõször „nyilvánosan”. Az Albatrosz Repülõ Egyesület által szervezett repülõnapon reggel 9 órától este 6 óráig folyamatosan fogadta a látogatókat, akik egy perc pihenõt sem hagytak a Góbénak. A repülõnapot egy szimulátor versennyel zártunk, melynek versenyzõit a nap folyamán jelentkezési lapot kitöltõk közül sorsoltunk ki.
Repülõnapokon, nyílt napokon rendszeresen látható lesz majd az új repülõgépünk, de a növendékek elméleti képzésében is szerepet kap majd a jövõben.