Folytatódik a Nemere-projekt, ráadásul mire elkészül, lesz a gép számára megfelelő tároló helyiség is.
Az Albatrosz Repülő Egyesület vezetősége 2016-ban – a székesfehérvári repülés századik évfordulóján – határozta el, hogy a város támogatásával újra felépítik a Nemerét, a rendkívüli tervező és mérnök, Rotter Lajos vitorlázó repülőgépét, amely 1936-ban, a berlini olimpián szerzett dicsőséget Magyarországnak és a magyar repülésnek. Rotter a fehérvári repülőgépjavító műhelyben építette fel a vitorlázót, majd az olimpián Berlinből Kielbe repült. Az a levegőben megtett 326,5 kilométer volt a céltávrepülés akkori világrekordja.
A munkálatok a fővárosban és Budaőrsön kezdődtek el, majd Székesfehérváron folytatódtak. A 2018-as börgöndi majálisra látogatók már láthatták a négyméter fesztávolságú vízszintes vezérsíkot és az addig elkészült törzsbordákat, aztán az őszi repülőnapon már valós méretében a repülőgép alakuló törzsét és az addig elkészült elemeket. Jósolgattuk, mikor láthatjuk a levegőben a nagyszerű „albatroszt”.
Ám mint annyi minden mást, a járvány ezt a programot is keresztbe törte, lelassult a munka. Nehéz megjósolni, mikor emelkedhet a levegőbe a repülőgéppel a szakágvezető, Józsa Dávid, aki egyébként az egyik építő is. Mára a Nemere főtartó vasalásának 3D-s modellje készült el. Bár ez nagyon technikai részlet, látszanak a szerelés központi elemei, a keret a belső alsó és felső övvasalatokkal a 11-es törzskerethez, vagy – az egykor használt zsargon szerint – bókonyhoz, a külső övvasalatok pedig a szárny főtartójának övléceihez csatlakoznak. Ugyanígy a 11-es törzskerethez csatlakozik a csűrődifferenciáló is, amelynek rögzítőcsapja a függőleges tengely mentén a főtartó vasalástól döfi át a bókonyt.
A főtartóvasalás közel két és félméteres fesztávolsága mutatja, hogy bizony egy szokatlanul nagy gép része lesz majd. A kritikus terhelési pontoknál a felső és alsó övvasalatokhoz rögzített lemezek adják a furatok és rögzítőelemek miatt elvesztett szerkezeti stabilitást, de a főtartó rögzítőcsapjainak a tapadási felületét is növelik. A rengeteg csavar az egyenletes erőbevezetést és az erők átadását szolgálja a gép faszerkezetének. A vasalás több elemének gyártmánya megegyezik, ami az építők munkáját teszi egyszerűbbé és olcsóbbá.
Az egyesület korábban aláírásgyűjtésbe fogott, ugyanis jelenleg nincs olyan hangár az egyébként is sürgető fejlesztésre szoruló légikikötőben, ahol a Nemere szárnyát és a törzsét össze lehetne illeszteni, a gépet ki lehetne állítani, majd a légijármű tárolását meg lehetne oldani. A rendelkezésre álló csarnok túlzsúfolt, a reptéren alapvető infrastruktúrák hiányoznak. Nagy öröm, hogy ez is megoldódni látszik, ugyanis heteken belül, amint a légügyi hatóság kiadja a szükséges engedélyeket, elkezdődhet egy új hangár építése.