Huszonötödik alkalommal rendezett repülőnapot szeptember 13-án, vasárnap a székesfehérvári Albatrosz Repülő Egyesület, de nem ez volt az egyetlen jubileum aznap: a szervezők arról is megemlékeztek a maguk látványos módján, hogy hetvenöt éve ért véget a második világháború.
Egyértelműen az év leglátványosabb eseménye volt Fejér megyében az Albatrosz Repülő Egyesület 25. légiparádéja. A nap modellrepülő bemutatóval és ejtőernyős ugrásokkal kezdődött, s csak azután kerítettek sort az ünnepélyes megnyitóra. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere a mikrofonhoz lépve megköszönte a házigazda repülő egyesületnek, hogy tagjai a nehézségek közepette is kitartottak a negyedszázados hagyomány mellett és az esemény megrendezése mellett döntöttek.
– Műszaki csodákat és a történelmet hozták ma ide nekünk a szervezők, egy olyan városba, amely büszke történelmére, katonaváros múltjára és jelenére – mondta a településvezető.
Szilády Dezső, az Albatrosz Repülő Egyesület elnöke a programokról szólva arról beszélt, hogy két évforduló: a huszonötödik repülőnap és a hetvenöt éve véget ért második világháború tematikája köré szervezték az idei eseményt.
– Különleges ez, hiszen itt, Börgöndön annak idején a Messerschmitt 109-es vadászgépekre képeztek pilótákat, akiknek szembe kellett nézniük a Mustangokkal, amely jóval nagyobb teljesítményű és modernebb repülőgép volt, mégis kiváló eredményeket értek el a Puma században harcoló magyar pilóták – emlékeztetett Szilády Dezső.
Szavai után nem sokkal dübörgött alá az égből Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok, rekorder. Ő nem hiányozhat a börgöndi repülőnapokról, és idén is nagyszerű programmal kápráztatta el a közönséget. Mindent megtett, amit egy légijárművel a levegőben meg lehet tenni: és sokaknak az volt a benyomása, hogy annál még egy kicsit többet.
A repülős és ejtőernyős emlékmű megkoszorúzása után érkezett meg az L-29 Delfin, majd Nagy Attila és Pula József vezetésével ismét ejtőernyősök zúgtak alá az égből. Valamivel 13 óra után indították be először a Blériot XI-es motorját, aztán repült a magyar fejlesztésű Hungarocopter (erről Lóerő rovatunkban később részletesebben is szólunk), a Piper, a Po-2-es, a Kamov és a Mi-2-es. Örömtelinek bizonyult a repülőbarátok körében, hogy eljött Börgöndre Csehországból a Tiger Moth kötelék: ezek a kétfedeles gépek kiképzéseket végeztek a második világháború idején Angliában.
A hozzánk látogató „Louisiana Kid” nevű Mustang 1944-ben készült el, 1945-ben repült át Európába, de a harcokban már nem vett részt. Visszakerült az Egyesült Államokba, 1947-ig nem használták, onnantól a Kanadai Királyi Légierő 402. századában szolgált nyugdíjba vonulásáig. Magánkézbe került, 1963-ben megsérült, de tulajdonosa újjáépítette. Ismét gazdát cserélt, egy konténerben Európába szállították, 2013-ban emelkedett ismét a levegőbe. Börgöndön nem csak önálló bemutatót, de köteléket is repült kortársaival, például a Li-2-essel, amely gép egyébként ameddig csak tudta, szállította a nagyszámú sétarepülésre jelentkezőt.
A repülőprogramok mellett a földön is bőven volt látnivaló: egyebek mellett fegyverkiállítást rendeztek, szimulátorok, katonai hagyományőrzők színesítették a választékot. Aki látta, meggyőződhetett róla, hogy folytatódik a Nemere-projekt, bár a vírus azt a munkát is hátráltatta. Az egykor Székesfehérváron épült vitorlázógépnek, a berlini olimpiai hősének újraépített változata várhatóan 2020-ban kapaszkodhat újra az égbolt felé, amely esemény nem csak a korabeli mérnökök, de jelenkori követőik munkáját és kitartását dicséri majd.
Idén a járvány veszélyeit is figyelembe vették a tervezéskor. Megnövelték a rendezvényterületet és a parkolót, a szájmaszk viselése bizonyos helyeken kötelező, másutt ajánlott volt. Még arra is adtak lehetőséget, hogy mint az autós mozikban, gépjárműből lehessen figyelemmel követni az eseményeket.
Képgaléria:
https://www.feol.hu/galeria/jubileumi-repulonap-borgondon/
(FMH-Tihanyi Tamás)